PERMATA TAHAP
Sila login untuk dapat lebih manfaat.
PERMATA TAHAP

Sumber Manusia Kekasih Allah
 
HomeFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
MENU
Download
CHAT - AMARAN
MAAF!

Anda didapati belum log masuk ke laman forum ini.
Sila log masuk.

Jika anda belum mendaftar, sila daftar dengan klik menu REGISTER pada
menu di atas.

Latest topics
» 4 ORANG STUDENT TAHAP KE MAKTAB
by ana_iqs91 Tue 29 Jan 2013, 1:57 pm

» Belajar Bahasa Jepun
by yah n yad Mon 10 Dec 2012, 3:16 pm

» klau (sama-sama) dlm bahasa jepun apa yaa..?
by roshahzlieza mustapa Sun 16 Sep 2012, 9:35 am

» ingin tahu
by wunliQ Tue 14 Feb 2012, 4:08 pm

» KEPUTUSAN SPM DAN STPM 2009
by cikgu syahrul Fri 13 Jan 2012, 4:46 pm

» pekse nk dekat dah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
by cikgu syahrul Fri 13 Jan 2012, 4:39 pm

» kenal x nur farhana husna
by cikgu syahrul Fri 13 Jan 2012, 4:30 pm

» Japanese! Japanese ! japanese !
by Misaki Yamada Sun 25 Sep 2011, 9:57 pm

» MOHON DIPERHATIKAN KESALAHAN DALAM PENULISAN AMIN DAN SALAM
by NurFirman Sun 15 May 2011, 3:39 pm

» kaitan antara perang dgn dajjal
by ana_iqs91 Wed 29 Dec 2010, 1:10 pm

» cinta kepada rasulullah?
by Anas Wed 01 Dec 2010, 3:57 pm

» masalah dengan pelayar
by Guest Tue 23 Nov 2010, 1:24 pm

» tntg hasan fikri yg baik
by pqahz_96 Sat 06 Nov 2010, 12:09 pm

» X-TAHAP YG DAH BERJAYA.. .,
by wadi Wed 01 Sep 2010, 1:32 pm

» cikgu paling berjasa???
by wadi Wed 25 Aug 2010, 1:12 pm

» palestin
by wadi Wed 25 Aug 2010, 1:04 pm

» Biasiswa untuk siapa-siapa yang nak masuk U nanti!!!!
by KitBiasiswa Mon 26 Jul 2010, 10:59 pm

» belakang blok baru ada hantu!!!!!!!!!!!!!
by raja macho Thu 24 Jun 2010, 5:09 pm

» LIFE OF TAHAP....PERMATATAHAP....ade bandingan?
by al-fateh93 Fri 11 Jun 2010, 4:47 pm

» teka teki zaman sekarang!!!!!!!!!!!!
by muslimah tahap Sun 06 Jun 2010, 5:43 pm

» Wanita Idaman Lelaki
by srikandi_2791 Sat 05 Jun 2010, 1:27 am

» The Arrivals-mesti tonton..!
by fiddeen Tue 18 May 2010, 9:04 am

» Perlukah wanita tahu memasak !!
by fiddeen Tue 18 May 2010, 8:53 am

» "Amani"
by mickzgurlz Sun 25 Apr 2010, 12:13 pm

» jauh dimata dekat dihati
by fiddeen Sat 24 Apr 2010, 3:00 pm

» DARI LEMBAYUNG BIAH SOLEHAH....
by muslimah besi Sun 18 Apr 2010, 5:01 pm

» cikgu zaini le
by duan ismi Sun 18 Apr 2010, 2:47 pm

» bola baling!!!!!!
by duan ismi Sun 18 Apr 2010, 2:31 pm

» pelajar tahap hilang title?
by duan ismi Sun 18 Apr 2010, 2:13 pm

» lelaki soleh.......
by duan ismi Sun 18 Apr 2010, 1:42 pm

PAUTAN TERPILIH

Share | 
 

 menanti di barzakh

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
nuratikah96
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 128
Age : 20
Lokasi (Daerah) : tggl dlm dunia yg kecil ini....
Kata Hikmah: : sesungguhnya cintamu ilahi mmbri ku ketenangan yg dcari
Kelas : 1 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2011
Points : 164
Reputation : 0
Registration date : 15/05/2009

PostSubject: menanti di barzakh   Fri 21 Aug 2009, 4:46 pm

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,

Perjalanan Rohku,
Melengkapi Sebuah Kembara,
Singgah Di Rahim Bonda,
Sebelum Menjejak Ke Dunia,
Menanti Di Barzakh,
Sebelum Berangkat Ke Mahsyar,
Diperhitung Amalan,
Penentu Syurga Atau Sebaliknya,

Tanah Yang Basah Berwarna Merah,
Semerah Mawar Dan Jugak Rindu,
7 Langkah Pun Baru Berlalu,
Susai Talkin Penanda Syahdu,
Tenang Dan Damai Di Pusaraku,
Nisan Batu Menjadi Tugu,
Namun Tak Siapa Pun Tahu Resah Penantianku,

Terbangkitnya Aku Dari Sebuah Kematian,
Seakan Ku Dengari,
Tangis Mereka Yang Ku Tinggalkan,
Kehidupan Disini Bukan Suatu Khayalan x2
Tetapi Ia Sebenar Kejadian x2

Kembali Oh Kembali,
Kembalilah Kedalam Diri,
Sendirian Sendiri,
Sendiri Bertemankan Sepi,
Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku,
Terbujur Dan Kaku,
Jasad Terbujur Didalam Keranda Kayu,

Ajal Yang Datang Dibuka Pintu ,
Tiada Siapa Yang Memberi Tahu,
Tiada Siapa Pun Dapat Hindari,
Tiada Siapa Yang Terkecuali,
Lemah Jemari Nafas Terhenti,
Tidak Tergambar Sakitnya Mati,
Cukup sekali Jasadku Untuk Mengulangi,

Jantung Berdenyut Kencang,
Menantikan Malaikat Datang,
Mengigil Ketakutan Gelap Pekat Dipandangan,
Selama Ini Diceritakan x2
Kini Aku Merasakan x2
Dialam Barzakh Jasad Dikebumikan x2

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata Shocked Shocked


Last edited by nuratikah96 on Sun 23 Aug 2009, 11:38 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
mayam
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 56
Age : 20
Lokasi (Daerah) : selangor
Kata Hikmah: : cinta kepada-Nya kekal abadi
Kelas : 1 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2011
Points : 51
Reputation : 0
Registration date : 01/08/2009

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Fri 21 Aug 2009, 7:23 pm

wau tikah
mcm mana boleh dpt lagu nie
sayu hati ku menghayatinya
Crying or Very sad
Back to top Go down
nuratikah96
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 128
Age : 20
Lokasi (Daerah) : tggl dlm dunia yg kecil ini....
Kata Hikmah: : sesungguhnya cintamu ilahi mmbri ku ketenangan yg dcari
Kelas : 1 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2011
Points : 164
Reputation : 0
Registration date : 15/05/2009

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Fri 21 Aug 2009, 9:24 pm

wau bulan...
cantek bhse mayam...
xsgke bgitu puitis ayt mayam ek...
Back to top Go down
atashi96
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 82
Age : 20
Lokasi (Daerah) : TEmeRLuf
Kata Hikmah: : KNowING iS NoT enOUgH,wE MUst aPpLy.WiLLiNG iS noT EnOUgh wE MuST DO...
Kelas : 1 Ibnu Hazim
Tahun terakhir : 2013
Points : 77
Reputation : 0
Registration date : 20/08/2009

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Fri 21 Aug 2009, 10:17 pm

wuwuwu Crying or Very sad sdey gler..ni yg nk nangis ni..pndi atikah plih lgu..kwn spe la ni?? Wink ihiks..
Back to top Go down
nuratikah96
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 128
Age : 20
Lokasi (Daerah) : tggl dlm dunia yg kecil ini....
Kata Hikmah: : sesungguhnya cintamu ilahi mmbri ku ketenangan yg dcari
Kelas : 1 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2011
Points : 164
Reputation : 0
Registration date : 15/05/2009

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Fri 21 Aug 2009, 10:27 pm

kwn ika yg comey lar...
Back to top Go down
kldrift_karipap
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 68
Age : 20
Lokasi (Daerah) : kuantan
Kata Hikmah: : ALLAH! ALLAH! ALLAH!
Kelas : 1 Ibnu Hazim
Tahun terakhir : 2015
Points : 64
Reputation : 0
Registration date : 19/08/2009

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Sat 22 Aug 2009, 11:39 am

ana lgsung da nangis... huwaaa!!! Crying or Very sad
Back to top Go down
nuratikah96
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 128
Age : 20
Lokasi (Daerah) : tggl dlm dunia yg kecil ini....
Kata Hikmah: : sesungguhnya cintamu ilahi mmbri ku ketenangan yg dcari
Kelas : 1 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2011
Points : 164
Reputation : 0
Registration date : 15/05/2009

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Sat 22 Aug 2009, 10:42 pm

jgn la nangis... Rolling Eyes
Back to top Go down
minah_idam
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 161
Age : 20
Lokasi (Daerah) : Jerantut
Kata Hikmah: : *jadilah kamu wahai wanita yang teristimewa seperti bunga mawar yang berduri*
Kelas : 1 Ibnu Khaldun
Tahun terakhir : 2013
Points : 191
Reputation : 1
Registration date : 13/06/2009

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Tue 25 Aug 2009, 5:32 pm

mana dapat lagu nie????????
Back to top Go down
nuratikah96
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 128
Age : 20
Lokasi (Daerah) : tggl dlm dunia yg kecil ini....
Kata Hikmah: : sesungguhnya cintamu ilahi mmbri ku ketenangan yg dcari
Kelas : 1 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2011
Points : 164
Reputation : 0
Registration date : 15/05/2009

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Tue 25 Aug 2009, 5:49 pm

taip je kat google or yahoo...menanti di barzakh by far east...msti jmpe..
Back to top Go down
minah_idam
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 161
Age : 20
Lokasi (Daerah) : Jerantut
Kata Hikmah: : *jadilah kamu wahai wanita yang teristimewa seperti bunga mawar yang berduri*
Kelas : 1 Ibnu Khaldun
Tahun terakhir : 2013
Points : 191
Reputation : 1
Registration date : 13/06/2009

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Fri 28 Aug 2009, 11:36 pm

tq.. .,
Back to top Go down
creative0111
Admin


Male Number of posts : 117
Age : 25
Lokasi (Daerah) : Jengka, Maran
Kata Hikmah: : Mari sokong PRODUK MUSLIM!!! Joinlah HPA!
Kelas : 5 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2008
Points : 120
Reputation : 0
Registration date : 10/08/2008

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Sat 29 Aug 2009, 11:59 am

minah_idam wrote:
mana dapat lagu nie????????

hadoi...sedihnya.
lagu ni pun dah femes sgt100x... kenapa budak tahap ramai xtau lag uni?

_________________
- Administrator -
Back to top Go down
totally_gurlz
Ahli Berpengaruh
Ahli Berpengaruh


Female Number of posts : 10
Age : 20
Lokasi (Daerah) : pAHanG
Kata Hikmah: : bE thE BEst mUSlImaH
Kelas : 1 Ibnu Hazim
Tahun terakhir : 2011
Points : 10
Reputation : 0
Registration date : 29/08/2009

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Sun 30 Aug 2009, 11:51 pm

ana pown x taw lgu ney,,..
Back to top Go down
fiddeen
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 108
Age : 25
Lokasi (Daerah) : Jerantut, Pahang
Kata Hikmah: : ~mati itu pasti, hidup insya-Allah~
Kelas : 5 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2008
Points : 100
Reputation : 0
Registration date : 19/08/2008

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Sun 30 Aug 2009, 11:59 pm

Sad Sad Sad ciannn...
Back to top Go down
najwa_madeeha
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 25
Age : 21
Lokasi (Daerah) : raub
Kata Hikmah: : Jadikn sesuatu perkr yg dilakukn sbg sumber peroleh PAHALA
Kelas : 2 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2010
Points : 27
Reputation : 0
Registration date : 03/06/2009

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Mon 31 Aug 2009, 12:52 pm

ana mest tau punyer lagu ny...dah hapal dah tauu..sket2 je laa
Back to top Go down
kldrift_karipap
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 68
Age : 20
Lokasi (Daerah) : kuantan
Kata Hikmah: : ALLAH! ALLAH! ALLAH!
Kelas : 1 Ibnu Hazim
Tahun terakhir : 2015
Points : 64
Reputation : 0
Registration date : 19/08/2009

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Sat 05 Sep 2009, 12:52 pm

wah.. ajar la ana...
Back to top Go down
hagemaru_dimple96
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 30
Age : 20
Lokasi (Daerah) : jerantut,pahang
Kata Hikmah: : ALLAH allwAys in my miNd!!!!!!
Kelas : 2 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2013
Points : 28
Reputation : 0
Registration date : 05/09/2009

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Sun 06 Sep 2009, 7:27 pm

HUwaa.... sedihnye ana.... toLOng ambik kan Ana tisu!!!! Ana dah insAf!!!! Sad
Back to top Go down
mayam
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 56
Age : 20
Lokasi (Daerah) : selangor
Kata Hikmah: : cinta kepada-Nya kekal abadi
Kelas : 1 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2011
Points : 51
Reputation : 0
Registration date : 01/08/2009

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Sun 06 Sep 2009, 8:55 pm

kan ana dah kata
memang sedih
x dpt nak bayangkan Crying or Very sad
Back to top Go down
mzack2312
Ahli biasa
Ahli biasa


Male Number of posts : 6
Age : 24
Lokasi (Daerah) : malaysia
Kata Hikmah: : jadilah pemuda yang menaikkan agama, jangan jadi pemuda yang meruntuhkan agama
Kelas : 5 Ibnu Khaldun
Tahun terakhir : 2008
Points : 5
Reputation : 0
Registration date : 10/08/2008

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Sun 27 Sep 2009, 9:18 am

kalau dengar secara live lagi tersentuh hati.. cube tanya bdk dq camne fareast nyanyi mase konsert aritu
Back to top Go down
http://hatizakiy.blogspot.co.
ana_iqs91
Sangat aktif
Sangat aktif


Male Number of posts : 52
Age : 25
Lokasi (Daerah) : Temerloh
Kata Hikmah: : Jihad demi mardhatillah!
Kelas : 5 Ibnu Khaldun
Tahun terakhir : 2008
Points : 70
Reputation : 0
Registration date : 13/09/2008

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Thu 25 Mar 2010, 10:47 pm

Kesalahan Aqidah Di Dalam Lirik Lagu Di Atas:
------------------------------------------------

“Kembali Ruh kembali,
Kembalilah ke dalam diri”(bukan oh...)


1 - Menyeru (berdoa) yang entah tidak tahu kepada siapa ditujukannya.
2 – Andai diserukan kepada Allah, ia tetap bentuk doa yang batil.
3 – Tidak wujud petunjuk dari dalil bahawa jasad (mahupun suatu entiti yang berasingan daripada roh)
mampu merintih atau melafakan perkataan seumpama itu dalam keadaan selepas mati.

“Jantung berdegup kencang,
menantikan malaikat datang”


1 – Menurut al-Qur’an dan Hadis, kita tidak tahu, bilakah masanya ajal akan datang bertandang. Dan tiada manusia yang menantikan kedatangan malaikat maut. (Rujuk al-An’am: 2).
2 – Hal qadha dan Qadar, adalah suatu persoalan ghaib yang menjadi rahsia disisi Allah. (Rujuk al-An’am:59)

Menisbahkan diri sebagai orang yang mengalami kematian lalu mampu
menceritakan kisah kematiannya kepada dunia luar.


1 – Tidaklah diceritakan hal-hal yang ghaib itu melainkan melalui perantaraan al-Qur’an dan Rasul-Nya. Cukuplah al-Qur’an dan Rasulullah sebagai petunjuk.

“7 langkah pun baru berlalu,
Seusai talqin bernada syahdu”


1 – Tidak ada talqin di waktu sesudah kematian. Talqin menurut sunnah adalah semasa seseorang itu sedang nazak (yakni: bukan selepas mati dan dilakukan di atas kuburan), lalu diajari dengan kalimah la ilaha illallah atau lafaz syahadah. Itulah hakikat talqin yang sebenar.
(rujukan: Ahkamul Janaiz, Sheikh Muhammad Nashiruddin al-Albani)

“Selama ini diceritakan kini aku merasakan,
Di alam barzakh jasad dikebumikan”


1 - Tidak ada manusia yang mati mampu menceritakan perihal kematiannya.
2 – Jasad adalah dikebumikan di dalam kubur. Yang pergi ke alam barzakh adalah ruh.

“Ajal yang datang di muka pintu”

1 – Tidak pernah ada petunjuk Dalil yang memberitahu bagaimana bentuk dan rupa datang-nya
ajal. Juga tidak petunjuk bila datangnya ia, melainkan semua itu atas rahsia Allah.

*ana antara peminat lagu nie, tpi pas bace ttg pkr nie, dan wat ckit penilaian, rase cam lirik nie perlu diperhalusi semule, wallahuta'ala a'lam...
Back to top Go down
hays0291
Ahli Berpengaruh
Ahli Berpengaruh


Male Number of posts : 11
Age : 25
Lokasi (Daerah) : Maran
Kata Hikmah: : Menolak Keburukan Lebih Baik Daripada Mengambil Kebaikan
Kelas : 5 Ibnu Hazim
Tahun terakhir : 2008
Points : 10
Reputation : 0
Registration date : 21/09/2008

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Sun 28 Mar 2010, 6:18 pm

maafkan sy...nk kongsi pendapat ckit tntg ape yg ana_iqs tlh postkan...pertamanya...“Kembali Ruh kembali, Kembalilah ke dalam diri”
dr ape yg sy paham... lirik kat atas 2 bkn 1 seruan ataupun doa tp lbh kepada 1 penyataan tentang kembalinya ruh ke dalam diri. ayatnye diolah berdasarkan 1 teknik penulisan lagu namun mungkin kecuaian berlaku di situ sehingga ayat tersebut dilihat seolah olah diseru oleh jasad...
“Jantung berdegup kencang, menantikan malaikat datang”
kalau dilihat dari kronologi lagu... lirik di atas bkn berlaku sblm kematian yg mana sdg menunggu kdtgn malaikat maut tetapi terjadi stlh berada di dlm kubur sewaktu menunggu malaikat munkar dan nakir datang menyoal. sepatutnya tidak wujud pemikiran bahawa manusia dapat tau bila ajal akan datang
"Menisbahkan diri sebagai orang yang mengalami kematian lalu mampu menceritakan kisah kematiannya kepada dunia luar"
ini pun salah 1 teknik penulisan lagu... penyataan2 tntg alam barzah yg trdpt dlm Al-Quran dan hadis, digambarkan dalam bentuk penceritaan smula dengan tujuan supaya lebih mudah difahami serta dihayati. mgkn agak kurang sesuai pabila teknik tersebut diterapkan dalam lagu ni namun teknik ini antara yg terbaik dalam menarik org ramai untuk sama2 berfikir kerana boleh meletakkan diri di tempat org yang bercerita. jd kesannya lbh mendalam
“7 langkah pun baru berlalu, Seusai talqin bernada syahdu”
ni plak mentaliti seorang melayu... sememangnya tidak ada talqin di waktu sesudah kematian. Talqin menurut sunnah adalah semasa seseorang itu sedang nazak (yakni: bukan selepas mati dan dilakukan di atas kuburan), lalu diajari dengan kalimah la ilaha illallah atau lafaz syahadah. namun mentaliti dan cara hidup masyarakat melayu yang mengadakan talqin slps mati yang mendorong kepada terhasilnya lirik ni....
“Selama ini diceritakan kini aku merasakan, Di alam barzakh jasad dikebumikan”
yang ni sme sbbnye mcm "Menisbahkan diri sebagai orang yang mengalami kematian lalu mampu menceritakan kisah kematiannya kepada dunia luar" td. manakala tentg penggunaan istilah alam barzah sebagai tempat jasad dikebumikan disebabkan persamaannya dengan istilah alam kubur. istilah alam kubur lahir daripada maysrakat melayu manakala istilah alam barzah pula datang dari Al-Quran dan sunnah. jd penggunaanya tidak melahirkan apa2 mslh
“Ajal yang datang di muka pintu”ni plak bknnya bermksud kita mengetahui bagaimana bentuk dan rupa datang-nya ajal serta waktunya tp lirik 2 menggambarkan betapa dekatnya ajal 2 dgn kita. jika dilihat kembali lirik2 selepasnya, ia menggambarkan yang ajal 2 walau dekat mcm mane pn kita x kan tau, dan kita x leh hlg. kematian itu 1 kewajipan pd stiap mhluk...

sekadar pendapat seorang insan yang lemah... dgn ilmu yang sedikit, sy memberanikan diri mengutarakan sedikit pendapat walaupun bukan dari bidang sy.... maafkan sy andai tersilap..... diharap ana_iqs dapat membantu... moga2 yg baik dapat dijadikan teladan dan yang sebaliknya dapat dijadikan sempadan... INSYAALLAH......
Back to top Go down
boulat



Male Number of posts : 4
Age : 28
Lokasi (Daerah) : merlimau
Kata Hikmah: : ilmu,amal,iman
Kelas : 1 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2001
Points : 4
Reputation : 0
Registration date : 07/04/2010

PostSubject: Re: menanti di barzakh   Thu 08 Apr 2010, 7:37 pm

ye...ana meyokong ap yg hays0291 utarakan..
bukan la lagu ini dicipta utk merosakkan akidah..tp ia lebih kepada ingt memperingati sja..
wallahualam
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: menanti di barzakh   Today at 7:29 pm

Back to top Go down
 
menanti di barzakh
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
PERMATA TAHAP :: Santai :: Lirik lagu-
Jump to: