PERMATA TAHAP
Sila login untuk dapat lebih manfaat.
PERMATA TAHAP

Sumber Manusia Kekasih Allah
 
HomeFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
MENU
Download
CHAT - AMARAN
MAAF!

Anda didapati belum log masuk ke laman forum ini.
Sila log masuk.

Jika anda belum mendaftar, sila daftar dengan klik menu REGISTER pada
menu di atas.

Latest topics
» 4 ORANG STUDENT TAHAP KE MAKTAB
by ana_iqs91 Tue 29 Jan 2013, 1:57 pm

» Belajar Bahasa Jepun
by yah n yad Mon 10 Dec 2012, 3:16 pm

» klau (sama-sama) dlm bahasa jepun apa yaa..?
by roshahzlieza mustapa Sun 16 Sep 2012, 9:35 am

» ingin tahu
by wunliQ Tue 14 Feb 2012, 4:08 pm

» KEPUTUSAN SPM DAN STPM 2009
by cikgu syahrul Fri 13 Jan 2012, 4:46 pm

» pekse nk dekat dah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
by cikgu syahrul Fri 13 Jan 2012, 4:39 pm

» kenal x nur farhana husna
by cikgu syahrul Fri 13 Jan 2012, 4:30 pm

» Japanese! Japanese ! japanese !
by Misaki Yamada Sun 25 Sep 2011, 9:57 pm

» MOHON DIPERHATIKAN KESALAHAN DALAM PENULISAN AMIN DAN SALAM
by NurFirman Sun 15 May 2011, 3:39 pm

» kaitan antara perang dgn dajjal
by ana_iqs91 Wed 29 Dec 2010, 1:10 pm

» cinta kepada rasulullah?
by Anas Wed 01 Dec 2010, 3:57 pm

» masalah dengan pelayar
by Guest Tue 23 Nov 2010, 1:24 pm

» tntg hasan fikri yg baik
by pqahz_96 Sat 06 Nov 2010, 12:09 pm

» X-TAHAP YG DAH BERJAYA.. .,
by wadi Wed 01 Sep 2010, 1:32 pm

» cikgu paling berjasa???
by wadi Wed 25 Aug 2010, 1:12 pm

» palestin
by wadi Wed 25 Aug 2010, 1:04 pm

» Biasiswa untuk siapa-siapa yang nak masuk U nanti!!!!
by KitBiasiswa Mon 26 Jul 2010, 10:59 pm

» belakang blok baru ada hantu!!!!!!!!!!!!!
by raja macho Thu 24 Jun 2010, 5:09 pm

» LIFE OF TAHAP....PERMATATAHAP....ade bandingan?
by al-fateh93 Fri 11 Jun 2010, 4:47 pm

» teka teki zaman sekarang!!!!!!!!!!!!
by muslimah tahap Sun 06 Jun 2010, 5:43 pm

» Wanita Idaman Lelaki
by srikandi_2791 Sat 05 Jun 2010, 1:27 am

» The Arrivals-mesti tonton..!
by fiddeen Tue 18 May 2010, 9:04 am

» Perlukah wanita tahu memasak !!
by fiddeen Tue 18 May 2010, 8:53 am

» "Amani"
by mickzgurlz Sun 25 Apr 2010, 12:13 pm

» jauh dimata dekat dihati
by fiddeen Sat 24 Apr 2010, 3:00 pm

» DARI LEMBAYUNG BIAH SOLEHAH....
by muslimah besi Sun 18 Apr 2010, 5:01 pm

» cikgu zaini le
by duan ismi Sun 18 Apr 2010, 2:47 pm

» bola baling!!!!!!
by duan ismi Sun 18 Apr 2010, 2:31 pm

» pelajar tahap hilang title?
by duan ismi Sun 18 Apr 2010, 2:13 pm

» lelaki soleh.......
by duan ismi Sun 18 Apr 2010, 1:42 pm

PAUTAN TERPILIH

Share | 
 

 Hikmah Solat 2 Rakaat

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
soutulhanan
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 34
Age : 21
Lokasi (Daerah) : Jerantut
Kata Hikmah: : Usaha tanpa tawakkal adlh sombong, tawakkal tanpa usaha adlh angan2 kosong
Kelas : 4 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2011
Points : 48
Reputation : 0
Registration date : 28/01/2009

PostSubject: Hikmah Solat 2 Rakaat   Mon 14 Dec 2009, 12:32 pm

Bismillahirrahmanirrahim...

Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud :

"Setelah Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan Allah

menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat

(ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail a.s memandang

dirinya sendiri dan berkata "Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang

lebih baik daripada aku?." Lalu Allah berfirman yang bermaksud.. "Tidak.."

Kemudian JIbrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan

tiap2 rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail a.s solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud..

"Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh,

dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi

di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai,

namanya 'Muhammad'. Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa;

sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan

mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-

macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu,

sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka

mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas

perintahKu."

Kemudian Jibrail as berkata: "Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada

mereka sebagai imbalan ibadat mereka?"

Lalu Allah berfirman yang bermaksud..

"Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal...

" Kemudian JIbrail as meminta izin keada Allah untuk melihat syurga Ma'waa. Setelah

Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan

mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia

boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300

tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di

bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam

sujud "Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau

sepertiganya, atau seperempatnya?"

Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud..

"Wahai JIbrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku

memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu

terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada

sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad

terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan... .." "


Marilah sama-sama kita fikirkan dan berusaha lakukan... Sesungguhnya Allah S.W.T

telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

• Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.

• Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.* Allah S.W.T
telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.

• Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.

• Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang
lima waktu).

• Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam semua
hari.


Semoga kita mendapat berkat daripada ilmu ini.
Wallahualam.
Back to top Go down
nnsh_cartoon network
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 33
Age : 20
Lokasi (Daerah) : malaysia
Kata Hikmah: : berilah cinta kita pada yang sudi bukan pada yang simpati dan kalau memberi biarlah pada yang baik hati bukan pada yang berhati budi...
Kelas : 1 Ibnu Khaldun
Tahun terakhir : 2013
Points : 33
Reputation : 0
Registration date : 11/12/2009

PostSubject: Re: Hikmah Solat 2 Rakaat   Mon 14 Dec 2009, 10:14 pm

pas neh moh lah kite ramai2 wt solat dua raakat...insya-ALLAH
Back to top Go down
srikandi_2791
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 54
Age : 25
Lokasi (Daerah) : Somewhere di bumi ALLAH,Pahang
Kata Hikmah: : Join me in KELAB PEMBURU CINTA ALLAH..
Kelas : 5 Ibnu Khaldun
Tahun terakhir : 2008
Points : 86
Reputation : 0
Registration date : 09/12/2009

PostSubject: Re: Hikmah Solat 2 Rakaat   Mon 14 Dec 2009, 11:45 pm

Assalamualaikum...kita semua dah tau ibadah wajib mesti dilaksanakan..ibadah sunat pula bergantung atas diri kita sama ada nk laksanakan atau x...sebaiknya ibadah wajib didirikan dan disusuli pula dgn yg sunat..boleh jugak tmbah pahala....
wallahualam...
Back to top Go down
nnsh_cartoon network
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 33
Age : 20
Lokasi (Daerah) : malaysia
Kata Hikmah: : berilah cinta kita pada yang sudi bukan pada yang simpati dan kalau memberi biarlah pada yang baik hati bukan pada yang berhati budi...
Kelas : 1 Ibnu Khaldun
Tahun terakhir : 2013
Points : 33
Reputation : 0
Registration date : 11/12/2009

PostSubject: Re: Hikmah Solat 2 Rakaat   Tue 15 Dec 2009, 12:05 pm

solat adalah tiang agama,sesiapa yang mendirikannya bererti dia telah mendirikan agama,dan sesiapa yang meninggalkannya bererti dia meruntukan agama
(hadis riwayat drpd rasullah s.a.w)

pas neh harap2 kite same2 dapat menunaikan solat dengan sempurna...
Back to top Go down
minah_idam
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 161
Age : 20
Lokasi (Daerah) : Jerantut
Kata Hikmah: : *jadilah kamu wahai wanita yang teristimewa seperti bunga mawar yang berduri*
Kelas : 1 Ibnu Khaldun
Tahun terakhir : 2013
Points : 191
Reputation : 1
Registration date : 13/06/2009

PostSubject: Re: Hikmah Solat 2 Rakaat   Tue 15 Dec 2009, 8:05 pm

insyaAllah.. .,
nnsh_cartoonnetwork ni pon jangan lupa buat.. .,
Back to top Go down
nnsh_cartoon network
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 33
Age : 20
Lokasi (Daerah) : malaysia
Kata Hikmah: : berilah cinta kita pada yang sudi bukan pada yang simpati dan kalau memberi biarlah pada yang baik hati bukan pada yang berhati budi...
Kelas : 1 Ibnu Khaldun
Tahun terakhir : 2013
Points : 33
Reputation : 0
Registration date : 11/12/2009

PostSubject: Re: Hikmah Solat 2 Rakaat   Tue 15 Dec 2009, 10:31 pm

insyaALLAH...same2lah kite yek..
Back to top Go down
hagemaru_dimple96
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 30
Age : 20
Lokasi (Daerah) : jerantut,pahang
Kata Hikmah: : ALLAH allwAys in my miNd!!!!!!
Kelas : 2 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2013
Points : 28
Reputation : 0
Registration date : 05/09/2009

PostSubject: Re: Hikmah Solat 2 Rakaat   Fri 18 Dec 2009, 10:38 pm

ANA HaraP sUme Plajar tAhap DApat mEnyempurnakAN sOLat DENgan sEmpurna!!!!!
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Hikmah Solat 2 Rakaat   Today at 1:39 pm

Back to top Go down
 
Hikmah Solat 2 Rakaat
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
PERMATA TAHAP :: ISLAMIC CENTRE :: TaZkIRah-
Jump to: