PERMATA TAHAP
Sila login untuk dapat lebih manfaat.
PERMATA TAHAP

Sumber Manusia Kekasih Allah
 
HomeFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
MENU
Download
CHAT - AMARAN
MAAF!

Anda didapati belum log masuk ke laman forum ini.
Sila log masuk.

Jika anda belum mendaftar, sila daftar dengan klik menu REGISTER pada
menu di atas.

Latest topics
» 4 ORANG STUDENT TAHAP KE MAKTAB
by ana_iqs91 Tue 29 Jan 2013, 1:57 pm

» Belajar Bahasa Jepun
by yah n yad Mon 10 Dec 2012, 3:16 pm

» klau (sama-sama) dlm bahasa jepun apa yaa..?
by roshahzlieza mustapa Sun 16 Sep 2012, 9:35 am

» ingin tahu
by wunliQ Tue 14 Feb 2012, 4:08 pm

» KEPUTUSAN SPM DAN STPM 2009
by cikgu syahrul Fri 13 Jan 2012, 4:46 pm

» pekse nk dekat dah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
by cikgu syahrul Fri 13 Jan 2012, 4:39 pm

» kenal x nur farhana husna
by cikgu syahrul Fri 13 Jan 2012, 4:30 pm

» Japanese! Japanese ! japanese !
by Misaki Yamada Sun 25 Sep 2011, 9:57 pm

» MOHON DIPERHATIKAN KESALAHAN DALAM PENULISAN AMIN DAN SALAM
by NurFirman Sun 15 May 2011, 3:39 pm

» kaitan antara perang dgn dajjal
by ana_iqs91 Wed 29 Dec 2010, 1:10 pm

» cinta kepada rasulullah?
by Anas Wed 01 Dec 2010, 3:57 pm

» masalah dengan pelayar
by Guest Tue 23 Nov 2010, 1:24 pm

» tntg hasan fikri yg baik
by pqahz_96 Sat 06 Nov 2010, 12:09 pm

» X-TAHAP YG DAH BERJAYA.. .,
by wadi Wed 01 Sep 2010, 1:32 pm

» cikgu paling berjasa???
by wadi Wed 25 Aug 2010, 1:12 pm

» palestin
by wadi Wed 25 Aug 2010, 1:04 pm

» Biasiswa untuk siapa-siapa yang nak masuk U nanti!!!!
by KitBiasiswa Mon 26 Jul 2010, 10:59 pm

» belakang blok baru ada hantu!!!!!!!!!!!!!
by raja macho Thu 24 Jun 2010, 5:09 pm

» LIFE OF TAHAP....PERMATATAHAP....ade bandingan?
by al-fateh93 Fri 11 Jun 2010, 4:47 pm

» teka teki zaman sekarang!!!!!!!!!!!!
by muslimah tahap Sun 06 Jun 2010, 5:43 pm

» Wanita Idaman Lelaki
by srikandi_2791 Sat 05 Jun 2010, 1:27 am

» The Arrivals-mesti tonton..!
by fiddeen Tue 18 May 2010, 9:04 am

» Perlukah wanita tahu memasak !!
by fiddeen Tue 18 May 2010, 8:53 am

» "Amani"
by mickzgurlz Sun 25 Apr 2010, 12:13 pm

» jauh dimata dekat dihati
by fiddeen Sat 24 Apr 2010, 3:00 pm

» DARI LEMBAYUNG BIAH SOLEHAH....
by muslimah besi Sun 18 Apr 2010, 5:01 pm

» cikgu zaini le
by duan ismi Sun 18 Apr 2010, 2:47 pm

» bola baling!!!!!!
by duan ismi Sun 18 Apr 2010, 2:31 pm

» pelajar tahap hilang title?
by duan ismi Sun 18 Apr 2010, 2:13 pm

» lelaki soleh.......
by duan ismi Sun 18 Apr 2010, 1:42 pm

PAUTAN TERPILIH

Share | 
 

 Abu Abadallah Muhammad Al-Idrisi ( 1099-1166)

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
soutulhanan
Sangat aktif
Sangat aktif


Female Number of posts : 34
Age : 21
Lokasi (Daerah) : Jerantut
Kata Hikmah: : Usaha tanpa tawakkal adlh sombong, tawakkal tanpa usaha adlh angan2 kosong
Kelas : 4 Ibnu Sina
Tahun terakhir : 2011
Points : 48
Reputation : 0
Registration date : 28/01/2009

PostSubject: Abu Abadallah Muhammad Al-Idrisi ( 1099-1166)   Tue 15 Dec 2009, 4:37 pm

Bismillahirrahmanirrahim

Beliau merupakan seorang ahli geografi terkenal kurun ke-12 hingga ke hari ini. Hasil kajiannya menjadi asas kepada penemuan baru. Menariknya tntg Al-Idrisi, kegigihannya menghasilkan buku Nuzhah al Musytaq fi Istiraq al Afaq (kenikmatan pada keinginan utk menjelajah iklim) atau di dalam bahasa Inggeris dikenali sebagai Roger's Book. Ia merupakan sebuah ensiklopedia geografi yang mengandungi maklumat lengkap tentang peta dunia dan segala maklumat tentang negara di seluruh dunia.

Betapa bijaknya Al-Idrisi masa tu, tanpa satelit dan bantuan komputer, beliau mampu mencipta glob perak seberat 400 pain untuk Raja Roger 11, Sicily!! Dalam glob tu lengkap dengan negara2 kat dunia, laluan perdagangan, teluk, lautan, tasik, sungai, bandar-bandar besar, bukit, lembah, hutan, gunung-ganang dan jugak pembahagian dunia kepada tujuh iklim. Setap jarak dan ketinggian sesuatu tempat dapat diukur oleh Al-Idrisi dengan tepat.

Al-Idrisi sangat suka mengembara dan dari pengalaman itulah dia mencipta petanya. Sama macam Marco Polo, Al-Idrisi jugak mencatatkan setiap yang beliau lihat sewaktu mengembara untuk tatapan generasi sekarang. Malah, Al-Idrisi jauh lebih terkedepan sebab mencatatkan setiap tumbuhan yang ditemui serta kegunaannya dalam perubatan dan dikaitkan dengan penyelidikan sains.

Kecerdikan beliau memang takde tandingannya apabila beliau boleh menerangkan tentang budaya, perihal masyarakat, kerajaan dan cuaca2 setiap negara yang terdapat pada petanya. Selama beberapa abad, peta hasil rekaannya digunakan secara meluas oleh orang Eropah dan seluruh dunia. Dengan peta yang sama atau peta Al-Idrisi, Christopher Columbus dan Vasco da Gama mengelilingi dunia melalui jalan laut. Dan tak kurang jugak yang menggunakan peta Al-Idrisi untuk jalan yang tak baik. Misalnya, Barbary Corsaira ataupun kadang2 dikenali sebagai Ottoman Corsairs atai Barbary Pirates , yang terkenal sebagai lanun muslim, lanun terkenal sekitar kurun ke-11 hingga ke-19 menggunakan laluan peta untuk misinya. Lanun Barbar menjalankan misinya mereka di Afrika Utara, khususnya di Laut Mediterranean, Tunis, Tripoli, Algiers, Salé dan pelabuhan-pelabuhan di Maghribi.

Hingga hari ni, peta Al-Idrisi masih lagi digunakan di seluruh dunia. Prof Madya Mustapha Kamal Idris , Pensyarah Jabatan Geografi, Fakulti Sains Sosial dan Sastera Universiti Malaya, menggunakan perisian Al-Idrisi sebagai perisian utama untuk mengesan perubahan alam sekitar dan hutan paya di Malaysia.

Rujukan: Majalah Al Islam (November 2009)
: Wikipedia

Moga dapat manfaat. InsyaAllah.
Back to top Go down
 
Abu Abadallah Muhammad Al-Idrisi ( 1099-1166)
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
PERMATA TAHAP :: ISLAMIC CENTRE :: TaZkIRah-
Jump to: